• Zadania Sowy Mądrej Głowy

    Cele ogólne:

    • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych.
    • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania i segregowania według różnych cech klocków.
    • Kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami kodującymi cechy klocków
    • Doskonalenie umiejętności rozróżniania kierunków: góra, dół, prawo, lewo

    Cele szczegółowe: Dziecko:

    • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt,
    • segreguje klocki w kształcie figur geometrycznych według podanego kryterium (kolor, kształt, wielkość, grubość),
    • ustala miejsce klocka na planszy z układem współrzędnych,
    • odczytuje cechy klocków za pomocą prostych symboli,
    • zapisuje cechy klocków za pomocą prostych symboli,
    • rozróżnia kierunki góra, dół, prawo, lewo,
    • współpracuje w zespole.

    Metody:

    • Słowna – rozmowa, objaśnienia
    • Czynna – zadań stawianych do wykonania
    • Percepcyjna – praca na materiale konkretnym

    Formy:

    • Zbiorowa, zespołowa, indywidualna

    Pomoce:


    - Emblematy w kształcie figur geometrycznych

    - klocki Dienes’a (116185)

    - Komplet kartoników do kodowania dla dzieci (199170)

    - Komplet kartoników do kodowania dla nauczyciela (199169) - duże emblematy figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt

    - Plansza z układem współrzędnych do kodowania (199171)

    - ilustracja lub pacynka sowy

    Przebieg:

    Nauczycielka zaprasza dzieci do wykonywania zadań, które przygotowała dla nich Sowa Mądra Głowa.

     

    Zadanie 1 – zabawa „Zapraszam dzieci, które…”
    Dzieci stoją w kręgu. Do środka koła nauczycielka zaprasza dzieci, które

    … mają na sobie coś czerwonego, … niebieskiego, …żółtego
    … mają koła,… kwadraty,… trójkąty,… prostokąty
    ….mają klocki małe,……mają klocki duże

     

    Zadania z wykorzystaniem planszy współrzędnych

    Dzieci dobierają się parami. Otrzymują planszę z układem współrzędnych, klocki Dienes’a
    i kartoniki do kodowania.

     

    Zadanie 2

    W każdym polu w pasie górnym i z lewej strony umieszczamy po jednym kartoniku.  Nauczycielka na tablicy, za pomocą dużych emblematów pokazuje, jakie kartoniki mają znaleźć się w zacienionych polach. Zadaniem dzieci jest w miejscu przecięcia współrzędnych umieścić klocki odpowiadające podanym kodom (podanemu kryterium).

    Na przykład:

                             

    Uwaga! W tym przypadku nie muszą być wykorzystane wszystkie pola układu współrzędnych.

     

    W poszczególnych polach znajdzie się kilka klocków odpowiadających podanemu kryterium.

     

    Zadanie 3

    W każdym polu w pasie górnym poziomym umieszczamy dwa kartoniki i z lewej strony w pasie pionowym umieszczamy po jednym kartoniku.  Nauczycielka na tablicy, za pomocą dużych emblematów pokazuje, jakie kartoniki mają znaleźć się w zacienionych polach. Zadaniem dzieci jest w miejscu przecięcia współrzędnych umieścić klocki odpowiadające podanym kodom (podanemu kryterium).

    Na przykład:

                            

    W poszczególnych polach znajdą się po dwa klocki odpowiadające podanemu kryterium.

     

     

    Zadanie 4

    Inne wykorzystanie planszy z układem współrzędnych:

    W jasnych poziomych polach umieszczamy kartoniki z obrazkami/kodami – zadaniem dziecka jest z prawej strony w ostatnim polu poziomym (w zacienionym okienku) położyć odpowiedni klocek (odkodować).

                             

     

    Zadanie 5
    W polach zacienionych z lewej strony umieszczamy klocki – zadaniem dziecka jest zakodować/opisać klocek za pomocą odpowiednich kartoników.

                             

    Uwaga! W miarę zdobywania umiejętności dzieci same mogą nawzajem tworzyć sobie zadania.

     

    Zadanie 6
    Nauczycielka omawia z dziećmi ich pracę. Pyta, które zadania były łatwe, które sprawiły im więcej trudności. Chwali dzieci za wykonanie zadań i wręcza nagrodę – odznakę Sowy Mądrej Głowy.

     

    O autorce:

    Mirosława Matczak – konsultant Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Nauczyciel dyplomowany, edukator – moderator WODN, ekspert MEN ds. awansu zawodowego, wojewódzki ekspert przedmiotowy ds. podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Posiada certyfikat edukatora w zakresie metody Numicon. Autorka licznych szkoleń i opracowań metodycznych dla nauczycieli edukacji elementarnej. Drugi rok zdobywa doświadczenia jako szkolny organizator rozwoju edukacji i koordynator sieci współpracy i doskonalenia nauczycieli w zakresie kompleksowego wspomagania szkół i placówek.

     



    « powrót